Odszkodowania za opóźniony lot

Podróże samolotem są niewątpliwym udogodnieniem. Znacznie skracają czas jaki musimy poświęcić żeby przemieścić się między dwoma miejscami. Kiedy decydujemy się na zakup biletu lotniczego jesteśmy objęci prawami pasażera.

W przypadku opóźnień lotów linie lotnicze zobowiązane są wypłacić nam odszkodowanie. Na jakich warunkach wydawane jest odszkodowanie?

W jakich sytuacjach obowiązuje odszkodowanie od linii lotniczej?

O odszkodowanie powinniśmy się starać jeżeli do miejsca docelowego przybyliśmy z trzygodzinnym opóźnieniem. W taki przypadku wysokość odszkodowania jest z góry ustalona przez prawo. Kwoty, które obowiązują to:

  • 250 euro przy dystansie do 1500 km od miejsca docelowego
  • 400 euro na dystansie od 1500 do 3500 km oraz w sytuacji kiedy lot jest dłuższy niż 3500 km, ale oba miejsca znajdują się w Unii Europejskiej
  • 600 euro kiedy dystans przekracza 3500 km

Po upływie pięciu godzin mamy prawo do całkowitej rezygnacji z przejazdu z uwzględnieniem zwrotu pełnej kwoty za przelot oraz dostarczenia nas do miejsca, w którym podróż się rozpoczęła.

O odszkodowanie powinniśmy też postarać się kiedy został odwołany lot, nie wpuszczono nas na pokład samolotu lub kiedy przez długość czasu oczekiwania uciekł nam kolejny samolot. W przypadku odwołania lotu oraz opuszczenia kolejnego stawki rekompensaty są dokładnie takie same jak przy opóźnieniu powyżej trzech godzin. 

Odszkodowanie przysługuje pasażerom o ile lot opóźniony nie został spowodowany przez sytuacje nadzwyczajne takie jak: bardzo złe warunki atmosferyczne, zamieszki w danym kraju, strajki lotnicze oraz ukryte wady techniczne samolotu. Jeżeli przewodnik udowodni, że do opóźnienia lotów doszło właśnie z takich przyczyn zostanie zwolniony z odszkodowania. 

Czy odszkodowanie za opóźniony lot 2 godziny jest możliwe?

W przypadku opóźnienia lotu do dwóch godzin możemy starać się również o odszkodowanie, jednak nie przyjmie ono pieniężnej formy.

Po dwugodzinnym opóźnieniu przewoźnik lotniczy ma obowiązek zaopiekować się pasażerem dostarczając mu dostępu do jedzenia, napojów, telefonów, transportu oraz ewentualnego zakwaterowania. 

Ta usługa należy się również przy wymienionych wcześniej wypadkach i nie niweluje ona prawa do uzyskania odszkodowania pieniężnego. 

Jak postarać się o odszkodowanie?

Wniosek o odszkodowanie musi być poparty odpowiednimi dokumentami potwierdzającymi podróż. Musimy też podać w nim takie dane jak numer podróży, nazwa lotniska początkowego i miejsca docelowego oraz kartę podkładową, bilet lub skan potwierdzenia dokonania rezerwacji.

Warto jest w trakcie opóźnienia zdobyć wszelkie dowody potwierdzające sytuację np. zdjęcie tablicy lotów. Jeżeli poniesiemy dodatkowe koszty w tym czasie, powinniśmy zachować również rachunki, które będą kolejnym dowodem. 

Pamiętajmy, że każde państwo reguluje czas, do którego należy rozpocząć procedurę o odszkodowanie. W Polsce jest to jedynie miesiąc od sytuacji z opóźnionym lotem. 

Termin wypłaty odszkodowania zależny jest od całej procedury. Zazwyczaj jest to przekrój czasowy od 3 do 7 miesięcy od zaistniałej sytuacji. Ze względu na kilka etapów dochodzenia żadna ze stron nie jest w stanie wcześniej określić kiedy dokładnie nastąpi wypłacenie kwoty. 

Procedura starania się o odszkodowanie może być niekiedy skomplikowana. Jeżeli chcemy mieć pewność otrzymania odszkodowania od linii lotniczych w satysfakcjonującej nas kwocie, najlepiej jest zawierzyć swoją sprawę profesjonalnym firmom, które przeprowadzą całą procedurę za nas. Umiejętne przeprowadzenie procedury, która ma nam pomóc uzyskać odszkodowanie może doprowadzić również do wypłacenia odsetek z racji przedłużającego się procesu. 

Wejdź na stronę aircashback.com/warto-wiedziec/prawa-pasazera i dowiedz się więcej o swoich prawach. 

Dodaj komentarz